FAQ


Illustraties Fabriekshuys

  1. Wat kost een illustratie?
    De prijs hangt van meerdere factoren af. Wat is de wens, het doel, hoe het gemaakt moet worden, de hoeveelheid werk wat erin gaat zitten, wanneer en hoe de illustratie(s) geleverd moet(en) worden en welke licenties vereist zijn. 
  2. Hoe lang duurt het om een illustratie te maken?
    Ook dat hangt er van af wat voor soort illustratie het moet zijn. Een goede illustratie maken kost tijd, dus houd daar rekening mee. Het is niet ‘even een plaatje maken’.
  3. Ik heb een illustratie op internet gezien en wil deze gebruiken. Mag dat?
    Nee, dat mag niet! Op alle illustraties zit auteursrecht, dat is wettelijk zo bepaald. Het is dus niet toegestaan deze te gebruiken zonder toestemming. Of je nu een illustratie nu via Google, Instagram, Facebook of ergens anders vindt, het mag niet. Ook als er geen bronvermelding (naam, website etc.) vermeld is, is gebruik zonder toestemming niet toegestaan.
  4. Ik heb een illustratie op internet gezien en wil deze zelf aanpassen. Mag dat?
    Nee! Het is absoluut niet toegestaan een illustratie aan te passen of te reproduceren in welke vorm dan ook. Dat geldt voor alle illustraties, zowel online als voor aangekocht (druk)werk. (Commerciële) (door)verkoop is absoluut niet toegestaan!
  5. Er staat geen bronvermelding/naam van de maker bij een illustratie op internet, mag ik deze gebruiken?
    Nee, dat mag niet, daar rust auteursrecht op. Ook als er geen naam bij staat kan dat het geval zijn. Gebruik is strafbaar. Je hebt de plicht uit te zoeken wie de maker is en hem/haar te vragen of je de illustratie mag gebruiken. Kun je de maker niet vinden, zoek dan een andere invulling.
  6. Ik heb een illustratie op de website gezien en wil deze laten aanpassen. Kan dat?
    Dat kan ik voor je verzorgen, mits ik me daarin kan vinden. Want zomaar een illustratie aanpassen ga ik zeker niet doen. Vaak wordt deze daar niet beter van. Geef aan om welke illustratie het gaat, wat je wil aanpassen en met welk doel, dan kan ik je laten weten wat de mogelijkheden zijn.
  7. Kan ik de bronbestanden van een illustratie krijgen?
    Nee, de bronbestanden blijven altijd in bezit van Fabriekshuys Tekenstudio. Voor sommige illustraties, veelal met veel drukwerk, wordt wel een drukbestand gemaakt. Deze mag uitsluitend worden gebruikt waarvoor opdracht is gegeven en conform de gebruikerslicentie. Misbruik is schending van auteursrecht.
  8. Mag ik een aangekochte illustratie ook voor andere doeleinden gebruiken? 
    Nee, tenzij tenzij als dusdanig aangegeven op de “gebruikerslicentie”. Deze staat op de factuur vermeld. Misbruik is schending van auteursrecht. Commerciële doorverkoop is bovendien een schending van Intellectueel Eigendom. Meer hierover is te vinden in de Algemene Voorwaarden.
  9. Ik wil een illustratie voor ‘onbeperkte doeleinden’ inzetten, kan dat?
    Een dergelijke omschrijving is veel te vaag, daarmee is het antwoord ‘nee’. Illustraties worden met een concreet doel gemaakt met daarbij behorende licentie(s). Bovendien wil ik niet dat mijn werk ‘zomaar’ overal op wordt gedrukt.
  10. Ik wil een illustratie op een mok of T-shirt laten drukken. Kan dat?
    Dat kan ik eventueel voor je verzorgen, mits me dat ligt en het doel me sympathiek en ludiek lijkt. Zelf ben ik geen voorstander om een illustratie zomaar overal op te drukken. Vaak is dat maar goedkope rommel.
  11. Kan ik voor een goed doel of ter promotie een gratis illustratie krijgen?
    Nee, Fabriekshuys Tekenstudio verleent daar geen medewerking aan. Mocht ik dat toch doen, dan is dat omdat ik dat zelf graag wil. Erom vragen is sowieso een ‘nee’!
  12. Ik heb geen of heel weinig budget, wil je meewerken aan mijn project?
    Nee, daar heb ik geen interesse in. Ook in zogenaamde promotie of netwerkmogelijkheden heb ik geen interesse. Tekenen is mijn werk, niet mijn hobby. Bovendien, als je geen budget hebt, heb je je  huiswerk niet op orde.
  13. Werk je samen met anderen?
    Als me dat een interessante samenwerking lijkt, zal ik daar zeker over nadenken en dat eventueel doen.
  14. Voor wie werk je?
    Ik werk voor allerlei mensen, soms zakelijk en soms particulier. Maar ik vind het wel belangrijk dat een opdrachtgever bij mij past. Ik neem niet zomaar elke opdracht aan, dan kan ik mijn tijd beter besteden.
  15. Ontwerp je logo’s?
    Nee, en dat ben ik ook echt niet van plan. Ik ken andere mensen die dat vele malen beter kunnen dan ik. En die dat vooral leuk vinden om te doen! Ik kan je doorverwijzen.
  16. Doe je ook opmaak van bladen, websites, visitekaartjes etc.?
    Nee, ook daar ken ik genoeg andere mensen voor die dat heel goed kunnen. Illustraties aanleveren doe ik uiteraard wel, maar de rest moet je zelf (laten) doen.
  17. Ontwerp je geboortekaartjes?
    Nee, internet staat vol met mogelijkheden. Google en zoek maar een mooie uit daar. Succes!
  18. Ontwerp je andere soorten kaartjes?
    Nee, waarschijnlijk niet, hooguit eens voor mezelf of als bijkomstigheid van een grotere opdracht.
  19. Ik twijfel tussen meerdere tekenaars om een opdracht aan te geven. Wil je alvast een schets maken zodat ik kan kiezen?
    Nee, er staan genoeg voorbeelden op deze site. Mocht je dat niet overtuigen, ben ik helaas niet de tekenaar die je zoekt.
  20. Ik heb een voorbeeld van een geheel andere illustrator, kun jij dat ook maken?
    Geen idee, ik ga het niet proberen. Ik teken in mijn eigen stijl. Benader de oorspronkelijke maker, geef hem of haar de eer en het werk!
  21. Waarom is je werk gelimiteerd?
    Exclusief werk wordt gelimiteerd op 10 stuks. Het betreft een kunstdruk en wordt geleverd met certificaat en genummerd en gesigneerd. Eindeloos printen heeft niet mijn voorkeur, maar een eenvoudige reproductie maak ik weleens.


Webwinkel

  1. Kan ik ook een bestelling laten leveren buiten Nederland?
    Ja, dat kan. In de kassa worden verzendkosten buiten Nederland en België berekend. Is dat niet het geval stuur dan een e-mail met je verzoek naar info@fabriekshuys.nl dan kom ik er bij je op terug.
  2. Wat zijn de verzendkosten voor een artikel?
    Voor Nederland en België worden geen verzendkosten gerekend. Voor verzending naar het buitenland wel. Afhankelijk van de bestemming wordt de prijs daarvan bepaald bij het afrekenen van de winkelmand.
  3. Ik heb geen bevestiging van mijn bestelling ontvangen, wat nu?
    Als de betaling gelukt is, is de bestelling goed aangekomen. wellicht zit de bevestiging in je mapje met spam. Mocht ook dat niet het geval zijn, kun je altijd informeren via e-mail info@fabriekshuys.nl
  4. Hoe lang neemt een bestelling in beslag?
    Voor standaardwerk is duurt dat tussen de 2 of 5 werkdagen. Maatwerk neemt tussen de 4 tot 15 werkdagen in beslag. Een bestelling voor het buitenland zal 5 tot 15 werkdagen in beslag nemen, maar kan helaas ook meer zijn.
  5. Kan ik ook met spoed bestellen?
    Alle bestellingen worden zo snel mogelijk afgewerkt. Je kunt altijd contact opnemen, dan kan ik kijken wat ik eventueel nog meer voor je kan doen.
  6. Bestellen via de webwinkel lukt niet, wat nu?
    Stuur een e-mail met je bestelling naar info@fabriekshuys.nl. Je krijgt een factuur en na betaling daarvan ontvang je je gewenste artikel.
  7. Kan ik een illustratie uit de webwinkel laten aanpassen?
    De illustraties in de webwinkel zijn zoals ze zijn. Mocht je toch heel graag een illustratie willen laten aanpassen, stuur dan een e-mail naar info@fabriekshuys.nl en je krijgt een prijsvoorstel voor de aanpassing. Aanpassingen doe ik alleen als ik me erin kan vinden.
  8. Ik heb een bestelling ontvangen en deze is beschadigd geleverd. Wat nu?
    Beschadigingen zijn vervelend! Het kan gebeuren dat het artikel bij verzending averij oploopt. Maak in dat geval goede foto’s van de beschadigingen en e-mail deze naar info@fabriekshuys.nl. Je kunt het artikel altijd terugsturen naar het adres op de bijgeleverde doos. Fabriekshuys Tekenstudio zal zorgen voor een nieuw artikel.
  9. De ingelijste prints zijn alleen leverbaar met een zwarte lijst? 
    Nee hoor, wit kan eventueel ook. Maar ik kies standaard wat het mooiste past bij de illustratie.
  10. Zijn de artikelen uit de webwinkel ook elders verkrijgbaar?
    De artikelen van Fabriekshuys Tekenstudio zijn, in de aangeboden hoedanigheid, alleen hier verkrijgbaar.
  11. Wat gebeurt er met mijn (persoons)gegevens in de webwinkel? De door jou verstrekte gegevens worden uitsluitend gebruikt om het bestelde artikel te kunnen leveren en een factuur op te kunnen maken. De gegevens in de webwinkel worden een jaar na de aankoopdatum verwijderd. Ongevraagde e-mails of nieuwsbrieven worden niet door Fabriekshuys Tekenstudio verstuurd. Meer over privacy is hier te vinden.
  12. Worden er weleens artikelen met korting aangeboden?
    Zelden, hooguit wanneer een artikel definitief verdwijnt uit het assortiment, maar ook dat komt niet vaak voor.
  13. Waarom zijn artikelen gelimiteerd?
    In feite kun je drukwerk oneindig reproduceren. Daar ben ik geen voorstander van. Ik maak voortdurend nieuw werk en ik houd mijn werk graag exclusief. Daarom stel ik een limiet aan de hoeveelheid. En dan is het klaar en gaan de platen het archief in.

    Koen.


Naar de winkel